"Enterrement à Ornans" (Κηδεία στην Ορνάν)

αισχύλου-ορέστεια

''...Τι έγινε μετά δεν είδα, μα κι αν το είδα δεν το λέω. Αυτό που θα συμβεί όταν συμβεί,θα το γνωρίσεις...μην κλάψεις απο πριν για κάτι που δεν ξέρεις, με το ξημέρωμα θα ρθεί το μέλλον μην φοβάσαι, και όλα θα γίνουν τότε και θα τα μάθεις όλα..'' Aισχύλος-Ορέστεια

Πέμπτη, 29 Αυγούστου 2013

Πάνω σε μία χειμωνιάτικη ακτίνα Γ.Σεφέρης




Είπες εδώ και χρόνια:«Κατά βάθος είμαι ζήτημα φωτός». Και τώρα ακόμη σαν ακουμπάςστις φαρδιές ωμοπλάτες του ύπνουακόμη κι όταν σε ποντίζουνστο ναρκωμένο στήθος του πελάγουψάχνεις γωνιές όπου το μαύροέχει τριφτεί και δεν αντέχειαναζητάς ψηλαφητά τη λόγχητην ορισμένη να τρυπήσει την καρδιά σου

για να την ανοίξει στο φως.
Γ.ΣεφέρηςPortrait of juliette Courbet  Gustave Courbet

Τετάρτη, 28 Αυγούστου 2013

Ενός λεπτού σιγή



Εσείς που βρήκατε μια εργασία σταθερή
κι’ έχετε ένα πεδίο να ξεδιπλώστε τη δράση σας,
να δώστε διέξοδο στα ενδιαφέροντά σας,
ένα μισθό να στηρίζει την αξιοπρέπειά σας.
κοκκινίσατε άραγε για την τόση ευτυχία σας,
έστω και μια φορά ;
Είπατε να κρατήσετε ενός λεπτού σιγή
για τους απεγνωσμένους ;
                           
 (παραφράζοντας τον Ντίνο Χριστιανόπουλο)         
          Ενθυμήματα 2009- ΑΣΠΑΙΤΕ Πάτρας                       
                                                                                            Μάιος 2009
                                                                                           Λεωνίδας Γομάτος

Σάββατο, 24 Αυγούστου 2013

ICODL 2013.Είμαστε όλοι διαφορετικοί, είμαστε όλοι ίσοι! To πρόγραμμα του συνεδρίου

Το 7ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση επικεντρώνεται στις Μεθοδολογίες Μάθησης.
Γλώσσες του Συνεδρίου: Ελληνικά και Αγγλικά
Ενημέρωση σχετικά με την εγγραφή στο Συνέδριο και τη δημοσίευση των Πρακτικών:
Οι εγγραφές θα πραγματοποιούνται στη Γραμματεία του Συνεδρίου, κατά τις ημέρες και ώρες διεξαγωγής του.
  • Κόστος συμμετοχής: 30 ευρώ
  • Μέλη ΕΔΑΕ: 20 ευρώ
  • Φοιτητές: 20 ευρώ
  • Άνεργοι: χωρίς κόστος
Τα Πρακτικά του Συνέδριου θα δημοσιοποιηθούν αμέσως μετά το συνέδριο σε αυτή την ιστοσελίδα. Απαραίτητη προϋπόθεση για τη δημοσίευση της εισήγησης στα Πρακτικά του Συνεδρίου είναι η οικονομική τακτοποίηση της συμμετοχής τουλάχιστον ενός από τους εισηγητές.
  • Βεβαίωση εισήγησης στο συνέδριο θα λάβουν όσοι εισηγητές έχουν τακτοποιήσει την οικονομική τους συμμετοχή στο συνέδριο.  
  • Βεβαίωση συμμετοχής στο συνέδριο θα λάβουν όσοι σύνεδροι τακτοποιήσουν την οικονομική τους συμμετοχή στο συνέδριο.

7th International Conference in Open and Distance Learning, which will be held in Athens, Greece on the 8, 9 and 10 of November 2013.

Τρίτη, 20 Αυγούστου 2013

H σχέση της θεωρίας και της πράξης στα προγράμματα σπουδών για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών

Περίληψη

Στην εργασία αυτή επιχειρείται να διερευνηθούν κριτικά τα προγράμματα σπουδών των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, των οποίων οι απόφοιτοι σταδιοδρομούν στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τα προγράμματα αυτά εξετάζονται από τη σκοπιά της συνεχιζό-μενης επαγγελματικής ανάπτυξης και εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών και ως προς το βαθμό ύπαρξης σε αυτά του στοιχείου της παιδαγωγικής κατάρτισης. Εξετάζεται ακόμη η θέση αυτού του στοιχείου και τελικά η σχέση της θεωρητικής και πρακτικής συνιστώσας του. Με βάση αυτή τη σχέση προσδιορίζεται ο χαρακτήρας των προγραμμάτων σπουδών στην ελληνική εκπαίδευση. Η εν λόγω εξέταση πραγματοποιείται μέσα στο πλαίσιο της ευρύτερης εκπαιδευτικής και κοινωνικής πολιτικής για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, προκειμένου να διαπιστωθεί η ύπαρξη μεταβολών στα εν λόγω προγράμματα από την καθιέρωση του διαγωνισμού ΑΣΕΠ για τους υποψήφιους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το τελικό συμπέρασμα της έρευνάς αυτής συνίσταται στη διαπίστωση ότι τα προγράμματα σπουδών παραμένουν αμετάβλητα στο περιεχόμενο όσο και στη δομή τους.

Δευτέρα, 19 Αυγούστου 2013

Εκπαίδευση - κλούβιο αυγό

Μπήκα στη Μέση Εκπαίδευση το 1963 και πέρασαν από πάνω μου τουλάχιστον δέκα συρμοί (με την έννοια της μόδας...) εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων. Πλην της πρώτης των Παπανδρέου-Ακρίτα-Παπανούτσου, όλες οι άλλες ήταν ακροβασίες στο κενό χωρίς δίχτυ.
Ο Κώστας ΓεωργουσόπουλοςΟ Κώστας ΓεωργουσόπουλοςΜε την αναγγελία της πλέον πρόσφατης, ήρθε και ωρίμασε μέσα μου μια παλιά παρομοίωση. Η παιδεία, έστω και με τη μορφή της εκπαίδευσης (και όποιος δεν αντιλαμβάνεται τη διαφορά των δύο εννοιών είναι βαθιά νυχτωμένος - οι ξένες γλώσσες διαστέλλουν την culture από την education, δηλαδή την καλλιέργεια από την ελεγχόμενη καθοδήγηση!) μοιάζει με τα αυγά. Υπάρχουν αυγά μελάτα, σφιχτά, κλούβια και αυγά με πουλάκι. Οποιος περιορίζεται να βλέπει και να ψωνίζει από το τσόφλι, ψωνίζει στα τυφλά. Ετσι, δεν ξέρει αν θα φάει κρόκο ή ασπράδι, αέρα κοπανιστό, αν θα έχει ξεπεταρούδι να ταΐσει ή αν θα μπορέσει να φτιάξει ομελέτα ή στραπατσάδα. Ο καλύτερος τρόπος να ρουφήξουμε φρέσκο αυγό στα χωριάτικα νιθάτα μας ήταν να το πάρουμε από την κούρνια της κότας, να πάρουμε μια βελόνα και να τρυπήσουμε το τσόφλι των δύο πόλων του. Εκεί φαινόταν αν ήταν φρέσκο ή κλούβιο ή είχε μέσα του πουλάκι.
Συχνά έρχομαι να διαπιστώσω πως η εκπαίδευση και κάθε σύστημα που εφευρέθηκε τα τελευταία πενήντα χρόνια είναι ένα κλούβιο αυγό, ανεξάρτητα αν το τσόφλι είναι γυαλισμένο, βαμμένο κόκκινο σαν πασχαλιάτικο, κότας ή γαλοπούλας. Είναι τσόφλι, και τσόφλι κλούβιο.
Και τσόφλι κλούβιο είναι όλα αυτά τα περίπλοκα εξεταστικά, τάχα μου, συστήματα, ο αριθμός των μαθημάτων, οι βαθμοί, οι βάσεις, η συμμετοχή ή όχι των (και πόσων) τάξεων, η βαθμολογία λαμβάνεται υπόψη και άλλα ηχηρά παρόμοια. Τσόφλι χωρίς κρόκο, χωρίς ασπράδι και παγίως αυγό χωρίς πουλάκι, άρα χωρίς γονιμοποίηση.
Κάθε αυγό είτε είναι πολύτιμη τροφή είτε πηγή νέας ζωής.
Είναι τέτοιο αυγό η εκπαίδευσή μας; Ασπράδι και κρόκος είναι τα μαθήματα, η ΥΛΗ. Ακουσε κανείς τα τελευταία χρόνια να γίνεται συζήτηση για την ΥΛΗ; Υλη δεν είναι ποια και πόσα μαθήματα θα διδάσκονται στις τάξεις Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου αλλά τι και πώς.
Είναι δυνατόν ογδόντα χρόνια μετά τη μεταρρύθμιση Ελευθερίου Βενιζέλου, που οι μαθητές και οι δάσκαλοι είχαν την ευχέρεια να διδάσκονται καταφεύγοντας σε δύο ή τρία διαφορετικά βιβλία της διδακτέας ύλης; Κάθε βιβλίο, με την ίδια γενική ύλη, είχε άλλη διάρθρωση, άλλη μέθοδο, άλλη γλώσσα, άλλη φιλοσοφία.
Πότε φορτωθήκαμε το υπάρχον μονοφαγικό βιβλίο; Επί Μεταξά! Αυτός ίδρυσε και τον «Οργανισμό Σχολικών Βιβλίων»! Μία επίσημη ιστορία, π.χ. ΑΥΤΗ. Ηρθαν καλά και δίσεκτα χρόνια, ήρθαν δημοκρατικές κυβερνήσεις αλλά η μονοφαγία βόλευε!
Βόλευε δεξιές, κεντρώες και «σοσιαλιστικές» κυβερνήσεις.
Ο Γεράσιμος Αρσένης τόλμησε να βάλει δοκιμαστικά δεύτερο βιβλίο Μαθηματικών (δηλαδή ιδεολογικά αδιάφορο) και ο φίλος και διάδοχός του ομόσταβλος κομματικά Πέτρος Ευθυμίου το κατήργησε, ο Σουφλιάς υποσχέθηκε πολλαπλό βιβλίο και δεν φτούρησε στο υπουργείο. Με ένα βιβλίο η αποστήθιση έγινε θεσμός και τώρα η μισή ύλη θα είναι, λέει, από το σχολικό, ΕΝΑ εγχειρίδιο.
Τα παιδιά μας παίρνουν και θριαμβεύουν Proficiency, Μίσιγκαν ή Κέμπριτζ, και διδάσκονται από ποικίλα εγχειρίδια, ελληνικά και ξένα. Αρα, αν θέλετε να μη ρουφάνε τα παιδιά σας κλούβια αυγά, ας προκηρύξουμε διαγωνισμό για να μπουν στο συγγραφικό παιχνίδι οι σημαντικοί εκδοτικοί μας οίκοι. Φαντάζεστε, π.χ., να είναι στη διάθεση των διδασκόντων εγχειρίδια για το αρχαίο δράμα και να διατίθενται στην κονίστρα πονήματα του Νίκου Χουρμουζιάδη, του Φάνη Κακριδή, του Θόδωρου Στεφανόπουλου κ.ά. Ή εγχειρίδια Ιστορίας του Βασ. Κρεμμυδά, του Αντώνη Λιάκου και της κυρίας Ρεπούση; Οι δάσκαλοι θα επιλέγουν, το κράτος θα αγοράζει και θα διανέμει δωρεάν και άντε οι υποψήφιοι των εισαγωγικών να αποστηθίσουν τι, από πού και πώς.
Θέλετε να αποφύγετε ό,τι έως τώρα (πράγμα που θα επαναληφθεί σίγουρα) αποτέλεσε πεδίο συναλλαγής, όταν το σύστημα ενέτασσε στο γενικό βαθμό των εισαγωγικών τα ενδεικτικά και το απολυτήριο των τάξεων του Λυκείου; Απλό. Την παραμονή των εξετάσεων η επιτροπή, με διαφανείς διαδικασίες τύπου κληρώσεων των λαχείων, θα κληρώνει όχι ποιο απολυτήριο θα μετέχει στον υπολογισμό αλλά δύο μαθήματα από κάθε έτος, π.χ., Θρησκευτικά, Ιστορία ή Γεωγραφία, Μαθηματικά. Να δούμε τότε πώς υποχρεώνονται όλοι να παρακολουθούν και να επιδιώκουν βαθμούς σε όλα τα μαθήματα, γιατί φυσικά δεν θα πηγαίνουν φροντιστήριο οι θετικής κατεύθυνσης από την Α' Λυκείου, για να βελτιώσουν την Ιστορία ή τα Λατινικά, ή της θεωρητικής, για να βελτιώσουν τη Χημεία ή τη Γεωγραφία.
Αλλά έως πότε τα ανώτατα ιδρύματα υποδοχής δεν θα έχουν λόγο ποιας ικανότητας, ποιας ποιότητας γνώσεων θα είναι οι τρόφιμοί τους και έως πότε να εισάγεται κανείς σε σχολή που έχει προσημάνει εικοστή, ενώ ήθελε να σπουδάσει την πρώτη και θα βρίσκουμε στο ΤΕΙ Ιχθυοκαλλιέργειας σπουδαστές που ήθελαν να γίνουν δάσκαλοι ή νομικοί ή βιολόγοι;
Και τώρα το καίριο ερώτημα: Ποιος, έστω και αν υπάρξουν τα παραπάνω, θα διδάξει αυτά τα μαθήματα; Ακούω για πρόθεση αξιολόγησης του διδακτικού προσωπικού. Με ποια προαπαιτούμενα διδακτικά και γνωστικά προσόντα; Ενας πτυχιούχος του τμήματος Ψυχολογίας ή Φιλοσοφίας με ποια εφόδια θα πάει ως πολυδύναμος (!) φιλόλογος στην Αταλάντη να διδάξει Ομηρο, Λατινικά ή Βυζαντινή Ιστορία; Και με ποια τυπικά προσόντα ένας απόφοιτος κλασικής κατεύθυνσης, ακόμη και αριστούχος, θα διδάξει στην Αμφίκλεια Υπαρξιστική Φιλοσοφία ή Ψυχολογία της Συμπεριφοράς, που επιτάσσουν τα εγχειρίδια;
Τα νέα διατυμπανιζόμενα εκπαιδευτικά εξετασιοκεντρικά προγράμματα είναι κλούβια αυγά, και αν δεν είναι πάντα, ομελέτα δεν φτιάχνουν, πουλάκια δεν γεννούν και φρέσκα δεν ρουφιούνται.
Αφήστε που η κότα που γεννάει κλούβια αυγά είναι πτηνοτροφείου. Μήπως θα έπρεπε να επιστρέψουμε στις αλανιάρες κότες και στα κοκόρια ελευθέρας βοσκής;
www.enet.gr Kώστας Γεωργουσόπουλος

Τρίτη, 13 Αυγούστου 2013

Kατάσαρκα_Ο άνθρωπος και ο ίσκιος του


αρκ
α


τα μαύρα ρούχα περίμεναν

στην ντουλάπα, υπομονετικά
να τα ξαναφορέσω
ντύθηκα τον παλιό μου εαυτό
και πήγα στα παλιά στέκια,
στην παλιά δουλειά
στις παλιές συνήθειες

αλλά δεν ήμουν εγώ
κι ας με αναγνώριζαν όλοι

κι ας με αγκάλιαζαν κι ας με φιλούσαν
δεν ήμουν εγώ

γύρισα και φόρεσα το νυχτικό της μάνας μου

κοιμήθηκα στον καναπέ, κάπνισα στο μπαλκόνι
περιεργάστηκα τις φωτογραφίες στο σαλόνι
δεν ήμουν εγώ


κι ας μου έμοιαζα καταπληκτικά, κι ας είχα

την ίδια όψη

δεν ήμουν εγώ σας λέω
η απουσία ήταν που

με φορούσε κατάσαρκα

Ἀκοῦστε. Ἐγὼ εἶμαι ὁ γκρεμιστής, γιατί εἶμ᾿ ἐγὼ κι ὁ κτίστης.K.Παλαμάς

Ὁ γκρεμιστής

Ἀκοῦστε. Ἐγὼ εἶμαι ὁ γκρεμιστής, γιατί εἶμ᾿ ἐγὼ κι ὁ κτίστης,
ὁ διαλεχτὸς τῆς ἄρνησης κι ὁ ἀκριβογιὸς τῆς πίστης.
Καὶ θέλει καὶ τὸ γκρέμισμα νοῦ καὶ καρδιὰ καὶ χέρι.
Στοῦ μίσους τὰ μεσάνυχτα τρέμει ἑνὸς πόθου ἀστέρι.
Κι ἂν εἶμαι τῆς νυχτιᾶς βλαστός, τοῦ χαλασμοῦ πατέρας,
πάντα κοιτάζω πρὸς τὸ φῶς τὸ ἀπόμακρο τῆς μέρας.
ἐγὼ ὁ σεισμὸς ὁ ἀλύπητος, ἐγὼ κι ὁ ἀνοιχτομάτης·
τοῦ μακρεμένου ἀγναντευτής, κι ὁ κλέφτης κι ὁ ἀπελάτης
καὶ μὲ τὸ καριοφίλι μου καὶ μὲ τ᾿ ἀπελατίκι
τὴν πολιτεία τὴν κάνω ἐρμιά, γῆ χέρσα τὸ χωράφι.




Κάλλιο φυτρῶστε, ἀγκριαγκαθιές, καὶ κάλλιο οὐρλιάστε, λύκοι,
κάλλιο φουσκῶστε, πόταμοι καὶ κάλλιο ἀνοῖχτε τάφοι,
καί, δυναμίτη, βρόντηξε καὶ σιγοστάλαξε αἷμα,
παρὰ σὲ πύργους ἄρχοντας καὶ σὲ ναοὺς τὸ Ψέμα.
Τῶν πρωτογέννητων καιρῶν ἡ πλάση μὲ τ᾿ ἀγρίμια
ξανάρχεται. Καλῶς νὰ ῾ρθῆ. Γκρεμίζω τὴν ἀσκήμια.
Εἶμ᾿ ἕνα ἀνήμπορο παιδὶ ποὺ σκλαβωμένο τό ῾χει
τὸ δείλιασμα κι ὅλο ρωτᾷ καὶ μήτε ναὶ μήτε ὄχι
δὲν τοῦ ἀποκρίνεται κανείς, καὶ πάει κι ὅλο προσμένει
τὸ λόγο ποὺ δὲν ἔρχεται, καὶ μία ντροπὴ τὸ δένει
Μὰ τὸ τσεκοῦρι μοναχὰ στὸ χέρι σὰν κρατήσω,
καὶ τὸ τσεκοῦρι μου ψυχὴ μ᾿ ἕνα θυμὸ περίσσο.
Τάχα ποιὸς μάγος, ποιὸ στοιχειὸ τοῦ δούλεψε τ᾿ ἀτσάλι
καὶ νιώθω φλόγα τὴν καρδιὰ καὶ βράχο τὸ κεφάλι,
καὶ θέλω νὰ τραβήξω ἐμπρὸς καὶ πλατωσιὲς ν᾿ ἀνοίξω,
καὶ μ᾿ ἕνα Ναὶ νὰ τιναχτῶ, μ᾿ ἕνα Ὄχι νὰ βροντήξω;
Καβάλα στὸ νοητάκι μου, δὲν τρέμω σας ὅποιοι εἶστε
γκρικάω, βγαίνει ἀπὸ μέσα του μιὰ προσταγή: Γκρεμίστε!

Ποίηση: Κωστής Παλαμάς
Πίνακας: Γιάννης Καστρίτσης από την Έκθεση στο Μουσείο Εθνικής Αντιστάσεως , Κορυσχάδες Ευρυτανίας