"Enterrement à Ornans" (Κηδεία στην Ορνάν)

αισχύλου-ορέστεια

''...Τι έγινε μετά δεν είδα, μα κι αν το είδα δεν το λέω. Αυτό που θα συμβεί όταν συμβεί,θα το γνωρίσεις...μην κλάψεις απο πριν για κάτι που δεν ξέρεις, με το ξημέρωμα θα ρθεί το μέλλον μην φοβάσαι, και όλα θα γίνουν τότε και θα τα μάθεις όλα..'' Aισχύλος-Ορέστεια

Παρασκευή, 28 Ιουνίου 2013

H Aγωγή του καταπιεζομένου- Paolo Freire

Η αποστολή του δασκάλου, σύμφωνα με το Freire, είναι ευχάριστη και απαιτητική. Χρειάζεται σοβαρότητα και επιστημονική, σωματική και συναισθηματική προετοιμασία. Είναι μια αποστολή που απαιτεί από αυτούς που αφοσιώνονται στη διδασκαλία να καλλιεργήσουν ένα είδος αγάπης, όχι μόνο για τους άλλους, αλλά και γι’ αυτήν καθαυτή τη διαδικασία που ενυπάρχει στη διδασκαλία. Είναι αδύνατο να διδάξει ο δάσκαλος χωρίς το θάρρος να αγαπάει, χωρίς το θάρρος να προσπαθεί χίλιες φορές προτού τα παρατήσει. Παρατηρώντας την περιέργεια των μαθητών του και τον τρόπο που αναπτύσσουν στρατηγικές μάθησης, βοηθείται να προσεγγίσει αμφιβολίες, επιτυχίες και τα δικά του λάθη. Όταν είναι ανοιχτός να αναγνωρίσει τους διαφορετικούς δρόμους που ακολουθούν τα παιδιά για να μάθουν, τότε αναδιαμορφώνει διαρκώς τα μονοπάτια της δικής του περιέργειας, ανοίγοντας τις πόρτες σε τρόπους μάθησης που θα ωφελήσουν όλους μέσα στην τάξη. 

Ο Paulo Freire υπήρξε παιδαγωγός με οικουμενική αναγνώριση που έζησε στη Βραζιλία. Τα βιβλία του έχουν μεταφραστεί σε δεκάδες γλώσσες και έχουν πραγματοποιήσει επανειλημμένες εκδόσεις. Οι ιδέες και οι απόψεις του έχουν επηρεάσει την παιδαγωγική επιστήμη σε όλο τον κόσμο.


To βιβλίο είναι διαθέσιμο εδώ

Παρασκευή, 21 Ιουνίου 2013

Η συνάντηση- Γ. Κοζίας



Συναντώ μια άγια γυναίκα
φωτεινή ήσυχη σαν θερισμένη.

Ποιος είναι ο στασιαστής
με ρωτάει. Τι στασιάζεις;

Eγώ λέω δεν στασιάζω. Μονάχα 
θλίβομαι τους θερισμένους.

Sir Lawrence Alma – Tadema, 1836 – 1912
Γιώργος Κοζίας "Η συνάντηση" από την συλλογή  Ανθολογία Νεοτερικής ποίησης στην Πάτρα

Τρίτη, 18 Ιουνίου 2013

Στο Δάσκαλο-Κωστής Παλαμάς


Σμίλεψε πάλι, δάσκαλε ψυχές!
Κι ό,τι απόμεινε ακόμη στη ζωή σου,
μην τα’ αρνηθείς! θυσίασ’το, ως τη στερνή πνοή σου.
Χτισ’ το παλάτι, δάσκαλε σοφέ!
Κι αν λίγη δύναμη μεσ’ το κορμί σου μένει,
μην κουραστείς! Είναι η ψυχή σου ατσαλωμένη.
Θέμελα βάλε τώρα πιο βαθιά,
ο πόλεμος να μην μπορεί να τα γκρεμίσει
Σκάψε βαθιά. Τι κι αν πολλοί σ’ έχουνε λησμονήσει;
Θα θυμηθούνε κάποτε κι αυτοί
τα βάρη που κρατάς σαν Άτλαντας στην πλάτη.
Υπομονή. Χτίζε, σοφέ, της κοινωνίας το παλάτι.

Κωστής Παλαμάς
Diego Rivera

Δευτέρα, 17 Ιουνίου 2013

Ἡ δύσκολη Κυριακή - Μίλτος Σαχτούρης



Ἀπ᾿ τὸ πρωὶ κοιτάζω πρὸς τ᾿ ἀπάνω ἕνα πουλὶ καλύτερο
ἀπ᾿ τὸ πρωὶ χαίρομαι ἕνα φίδι τυλιγμένο στὸ λαιμό μου

Σπασμένα φλυτζάνια στὰ χαλιὰ
πορφυρὰ λουλούδια τὰ μάγουλα τῆς μάντισσας
ὅταν ἀνασηκώνει τῆς μοίρας τὸ φουστάνι
κάτι θὰ φυτρώσει ἀπ᾿ αὐτὴ τὴ χαρά
ἕνα νέο δέντρο χωρὶς ἀνθοὺς
ἢ ἕνα ἁγνὸ νέο βλέφαρο
ἢ ἕνας λατρεμένος λόγος
ποῦ νὰ μὴ φίλησε στὸ στόμα τὴ λησμονιά

Ἔξω ἀλαλάζουν οἱ καμπάνες
ἔξω μὲ περιμένουν ἀφάνταστοι φίλοι
σηκώσανε ψηλὰ στριφογυρίζουνε μιὰ χαραυγὴ
τί κούραση τί κούραση
κίτρινο φόρεμα -κεντημένος ἕνας ἀετός-
πράσινος παπαγάλος -κλείνω τὰ μάτια- κράζει
πάντα πάντα πάντα
ἡ ὀρχήστρα παίζει κίβδηλους σκοποὺς
τί μάτια παθιασμένα τί γυναῖκες
τί ἔρωτες τί φωνὲς τί ἔρωτες
φίλε ἀγάπη αἷμα φίλε
φίλε δῶσ᾿ μου τὸ χέρι σου τί κρύο

Ἤτανε παγωνιὰ
δὲν ξέρω πιὰ τὴν ὥρα ποὺ πέθαναν ὅλοι
κι ἔμεινα μ᾿ ἕναν ἀκρωτηριασμένο φίλο
καὶ μ᾿ ἕνα ματωμένο κλαδάκι συντροφιὰ


πίνακας Paul Klee

Σάββατο, 15 Ιουνίου 2013

Jacques Prévert -Ποτέ δεν πρέπει ν’ αφήνουμε κάτι μισό. (Ο γάτος και το πουλί)


Ένα ολόκληρο χωριό ακούει θλιμμένο 
Το τραγούδι ενός πληγωμένου πουλιού
Είναι το μοναδικό πουλί του χωριού
Κι είναι ο μοναδικός γάτος του χωριού
Που το μισόφαγε
Και το πουλί σταμάτησε να τραγουδά
Ο γάτος σταμάτησε να νιαουρίζει 
Και να γλείφει τη μουσούδα του 
Και το χωριό ετοιμάζει στο πουλί
Κηδεία επίσημη
Κι ο γάτος που είναι καλεσμένος
Προχωρεί πίσω απ’ το μικρό αχυρένιο φέρετρο
Όπου είναι ξαπλωμένο το νεκρό πουλί
Το φέρετρο σηκώνει ένα μικρό κορίτσι
Δε σταματάει να κλαίει
Αν ήξερα πως σούκανα τόσο κακό
Της λέει ο γάτος
Θα το είχα φάει ολόκληρο 
Κι ύστερα θάλεγα
Πως το είδα να πετάει ψηλά να φεύγει 
Να φεύγει να πηγαίνει στην άκρη του κόσμου
Κάτω εκεί τόσο μακρυά
Απ’ όπου κανείς ποτέ δε γυρίζει
Ίσως τότε πονούσες λιγότερο
Έτσι απλά θα λυπόσουν μονάχα. 

Ποτέ δεν πρέπει ν’ αφήνουμε κάτι μισό.  


Μετάφραση: Γιάννης Βαρβέρης
                            Ο γάτος και το πουλί
Jacques Prévert 4 Φεβρουαρίου 1900 - 11 Απριλίου 1977
Paul Klee  18 December 1879 – 29 June 1940

Jacques Prévert - Ελεύθερη Διδασκαλία


       
                      


Ακούγοντας
Για κοινωνία αταξική
Αμέσως το παιδί ονειρεύεται
Τον κόσμο -σκασιαρχείο

Και με καλοσυνάτη αδιαφορία
Χαμογελάει
Σαν ο καθηγητής τού "Vive la France"
Του λέει πως είναι ο τελευταίος
Κι όταν ο ίδιος πάλι του μαθαίνει
Το Πιστεύω
Τίποτε δεν καταλαβαίνει από Θρησκευτικά
Κι απ' όλα τα μελό κηρύγματα

Καμιά δε δίνει προσοχή
Στο κήρυγμα της αρετής και της ευσέβειας
Χαμογελάει ακούγοντας
Πως και στη Γαλλική Ιστορία επίσης
Είναι τελευταίος
Και τελευταίος των τελευταίων και στην Κατήχηση
Μα θα 'πρεπε να ντρέπεσαι
Λέει ο ταπεινωτής του
Να ντρέπομαι γιατί
Λέει το παιδί
Δεν πάει πολύς καιρός
Που εσείς ο ίδιος μου είπατε
Πως οι έσχατοι θα γίνουν πρώτοι.

Περιμένω.


Μετάφραση: Γιάννης Βαρβέρης


Jacques Prévert 4 Φεβρουαρίου 1900 - 11 Απριλίου 1977
Gustave Courbet The Wounded Man (1844)

Παρασκευή, 14 Ιουνίου 2013

Μόνο οι νεκροί - Πέτρος Γκολίτσης


Μόνο οι νεκροί δεν ταξιδεύουνε
χωρίς να σκέπτονται σκαλίζουν 
μ'ένα ραβδί στην επιφάνεια του μυαλού μου
φτιάχνουν τετράγωνα πετάγονται καρέκλες
και με το δάχτυλο σχεδιάζουν κύκλους νοερούς
ανάβουν ήλιους που δέν σβήνουν
γυρεύουν τις καταπακτές καταβυθίζονται 

έκτοτε με αγνοώ και περιφέρομαι
σε τόπους που θά υπάρξουν

ΠΕΤΡΟΣ ΓΚΟΛΙΤΣΗΣ , ΜΟΝΟ ΟΙ ΝΕΚΡΟΙ, ΤΟ ΤΡΙΒΕΙΟ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ, ΜΑΝΔΡΑΓΟΡΑΣ 2013
από Αθανασία Δανελάτου

Πέμπτη, 13 Ιουνίου 2013

Bρες χρόνο- Γ.Ρίτσος


Βρες χρόνο για δουλειά -
αυτό είναι το τίμημα της επιτυχίας.
Βρες χρόνο για σκέψη -
αυτό είναι η πηγή της δύναμης.
Βρες χρόνο για παιχνίδι -
αυτό είναι το μυστικό της αιώνιας νιότης.
Βρες χρόνο για διάβασμα -
αυτό είναι το θεμέλιο της γνώσης.
Βρες χρόνο να είσαι φιλικός -
αυτό είναι ο δρόμος προς την ευτυχία.
Βρες χρόνο για όνειρα -
αυτά θα τραβήξουν το όχημά σου ως τ' αστέρια.
Βρες χρόνο ν' αγαπάς και ν' αγαπιέσαι -
αυτό είναι το προνόμιο των Θεών.
Βρες χρόνο να κοιτάς ολόγυρα σου -
είναι πολύ σύντομη η μέρα για να 'σαι εγωιστής.
Βρες χρόνο να γελάς -
αυτό είναι η μουσική της ψυχής.
Βρες χρόνο να είσαι παιδί -
για να νοιώθεις αυθεντικά ανθρώπινος.
Τ όνειρο του παιδιού είναι η Ειρήνη. 
Τ' όνειρο της μάνας είναι η Ειρήνη.
τα λόγια της αγάπης κάτω από τα δέντρα είναι η Ειρήνη....
Ειρήνη είναι ένα ποτήρι ζεστό γάλα 
κι ένα βιβλίο μπροστά στο παιδί που ξυπνάει.

Γεώργιος Ιακωβίδης (1852-1932), «Μικρός με ποτηστήρι»

Γιάννης Ρίτσος (Μονεμβασιά 1 Μαΐου 1909 - Αθήνα 11 Νοεμβρίου 1990) 

Τετάρτη, 12 Ιουνίου 2013

12 ΙΟΥΝΙΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ




Η 12η Ιουνίου έχει καθιερωθεί από την Διεθνή Οργάνωση Εργασίας με στόχο την καταπολέμηση της παιδικής εργασίας. Παγκοσμίως υπολογίζεται ότι εκατομμύρια παιδιά κάθε χρόνο πέφτουν θύματα εργασιακής εκμετάλλευσης. Στη χώρα μας χιλιάδες παιδιά εργάζονται. Και κυρίως μιλούμε για εκείνα που διακινούνται με σκοπό την εκμετάλλευσή τους σε χείριστες μορφές εργασίας: στο δρόμο, στην πορνεία, σε βαριές χειρωνακτικές εργασίες, στην εξαναγκαστική εργασία.
Για τα παιδιά που εργάζονται στο δρόμο...
- Σε διάστημα ενός χρόνου, Μάιος 2012 – Μάιος 2013, μόνο στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη έχουμε συνολικά εντοπίσει περίπου 900 παιδιά να εργάζονται στο δρόμο
- Έχει διαπιστωθεί ότι σχεδόν καθημερινά περίπου 100 παιδιά βρίσκονται σταθερά στους δρόμους των δύο μεγάλων πόλεων
- Κατά μέσο όρο τα παιδιά εργάζονται συνεχώς από 6 έως και 12 ώρες την ημέρα

Οι καταγγελίες χωρίς καμιά περαιτέρω κοινωνική στήριξη
και οι αστυνομικές διώξεις
κυρίως οδηγούν σε ένα ή σε περισσότερα από τα παρακάτω αποτελέσματα…

- σε συλλήψεις και ποινική καταδίκη των συνοδών, αλλά ακόμα και των ίδιων των παιδιών για επαιτεία
- στην εκ νέου επιστροφή των παιδιών στο δρόμο ή στην παραπέρα διακίνησή τους σε άλλες περιοχές ή χώρες
- στην παραμονή των παιδιών για μεγάλο χρονικό διάστημα σε κάποιο νοσοκομείο εωσότου, και εάν, βρεθεί κατάλληλη δομή για την φιλοξενία και προστασία τους
- στην βίαιη αποκοπή των παιδιών από τα αδέρφια τους και αγαπημένα τους πρόσωπα

Από τις μαρτυρίες των ίδιων των παιδιών που εργάζονται…

καταδεικνύονται με γλαφυρό τρόπο οι αιτίες του φαινομένου και καταγράφεται η καταπάτηση των δικαιωμάτων τους: ανεργία των γονέων, φτώχεια της οικογένειας, κοινωνικός αποκλεισμός, κακοποίηση, αδυναμία πρόσβασης στην εκπαίδευση, στέρηση βασικών αγαθών και υπηρεσιών για την αξιοπρεπή διαβίωση…

Μέσα από την καταγραφή, τις δημόσιες παρεμβάσεις και δράσεις μας επιδιώκουμε

- την ενημέρωση και ανάδειξη όλων των διαστάσεων του φαινομένου καθώς και των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα παιδιά και οι οικογένειες τους
- την ουσιαστική και συστηματική υποστήριξη των παιδιών που βιώνουν την εργασιακή εκμετάλλευση
- την συνεχή διεκδίκηση συνεκτικών πολιτικών και μέτρων για την προστασία των παιδιών και των δικαιωμάτων τους

Η καταστολή, τα αποσπασματικά μέτρα και η φιλανθρωπία
δεν μπορεί να είναι το υποκατάστατο τους κράτους πρόνοιας
και δεν συνάδουν με τον σεβασμό της αξιοπρέπειας των παιδιών.

Σας καλούμε να συμμετάσχετε στην ημερίδα που διοργανώνει η ΑΡΣΙΣ την Τρίτη 11 Ιουνίου 2013, στη Θεσσαλονίκη με θέμα “Παιδική εργασία, εκμετάλλευση και εμπορία ανηλίκων στην Ελλάδα” και στις δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης που πραγματοποιούνται την Τετάρτη 12 Ιουνίου 2013 στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

ΑΘΗΝΑ:
Τετάρτη 12 Ιουνίου 2013
- Ενημερωτική δράση και διανομή έντυπου υλικού
Πρωινές ώρες σε κεντρικούς σταθμούς του μετρό.
-Εκδήλωση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης
Θησείο (πλησίον σταθμού Ηλεκτρικού), ώρα 18:30

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ:
Τρίτη 11 Ιουνίου 2013
Ημερίδα με θέμα “Παιδική εργασία, εκμετάλλευση και εμπορία ανηλίκων στην Ελλάδα”
Αποθήκη 1, Λιμάνι, Θεσσαλονίκη, ώρα 09:00-16:00
Θα δοθούν βεβαιώσεις παρακολούθησης

Τετάρτη 12 Ιουνίου 2013
- Εκδηλώσεις για παιδιά
Δράσεις Ενημέρωσης και Ευαισθητοποίησης
Συλλογή: Τρόφιμα, βρεφικό γάλα, πάνες
Πλατεία Αριστοτέλους (άγαλμα Αριστοτέλη) & Πεζόδρομος Αγίας Σοφίας, ώρα 11:00 – 20:00
- Διανομή έντυπου υλικού σε κεντρικά φανάρια της πόλης


by http://www.arsis.gr/

Παρασκευή, 7 Ιουνίου 2013

Μεγάλη θεατρική παράσταση-συνεργασία 4 δημοτικών σχολείων

Ταξιδεύοντας με τον Οδυσσέα

Την Κυριακή 9 Ιουνίου και ώρα 6.30 το απόγευμα στη φοιτητική Εστία του Πανεπιστημίου Πατρών 4 δημοτικά σχολεία της Πάτρας -9ο,16ο,45ο,Αγίου Βασιλείου,ενώνουν τις δυνάμεις τους και παρουσιάζουν την θεατρική παράσταση  "Ταξιδεύοντας με τον Οδυσσέα". Μετά την επιτυχημένη περσινή παράσταση έτσι και φέτος 90 μαθητές και οι δάσκαλοι τους συνεργάστηκαν και θα παρουσιάσουν μια μεγάλη μουσικοθεατρική παραγωγή. (Πιθανόν να ζήλευε και ο Όμηρος!).
Ας ταξιδέψουμε λοιπόν μαζί με τα παιδιά!